bool(false)

Stress en borstkanker – meditatie kan stress en angst tijdens borstkanker verlichten

 

De diagnose borstkanker kan leiden tot stress, angst en twijfels. Meditatie is één van de manieren die kan helpen om hiermee om te gaan. Hoe kan meditatie helpen bij de emoties die volgen op de diagnose van borstkanker, en daarna?

 

Meditatie na borstkanker, hoe begin je eraan?

We kennen allemaal de fysieke symptomen van stress en angst, zoals zweethanden, een snel kloppend hart, een onrustige ademhaling of een maag die in de knoop ligt. Wanneer stress echter chronisch wordt, kunnen deze lichamelijke klachten grotere proporties aannemen. Het goede nieuws is dat je kunt leren om stress te beheersen en te voorkomen. Een goede manier om stress onder controle te krijgen, is meditatie. Meditatie kan namelijk een positieve invloed hebben op je gezondheid, ingesteldheid en welzijn.

 

Zelfs 15-20 minuten per dag besteden aan meditatie om je stress te verlichten, kan een enorme impact hebben op je immuunsysteem, mindset, concentratie en je gevoel van kalmte. Meditatie heeft dus zowel fysieke, emotionele als mentale impact. Maar hoe begin je eraan?

 

Alice McCall is een Amerikaanse auteur die zich verdiept heeft in de positieve effecten van meditatie op stress, twijfels en angst. Wij delen hier enkele van haar inzichten. Je kunt meer over haar te weten komen op www.healingpath.info.

 

Stress verlichten kan je oefenen

De grootste oorzaken van stress zijn onze eigen zorgen, twijfels, gedachten en angsten. Heb je weleens goed gelet op de toon van je eigen gebabbel in je hoofd? Als je niet positief en bevestigend tegen jezelf praat, kan je lichaam hierop reageren met stress of zelfs je bestaande stress nog verergeren.

 

Meditatie is een hulpmiddel om je negatieve gedachten tot zwijgen te brengen. Doordat je volledig gaat focussen op je eigen ademhaling kan je je gedachten beter ordenen en ongewenste gedachten of emoties elimineren. Hierdoor word je kalmer, wat natuurlijk gunstig is voor jezelf en voor je lichaam. Veel mensen voelen zich na meditatie, zelfs na een korte sessie, vernieuwd, kalm, vredevol en geïnspireerd.

 

Misschien heb je het te druk om tijd te nemen om te mediteren en je stress te verlichten. Of maak je je zorgen dat tijd die je spendeert aan mediteren verloren tijd is, of tijd die je beter ergens anders voor kunt gebruiken. Wanneer je echter bewust tijd maakt voor meditatie, zal je merken dat je je nadien beter kan focussen en meer positieve energie hebt om andere zaken te doen.

 

Tips voor beginners

Is meditatie iets volledig nieuws voor jou, weet dan dat er geen juiste of foute manier bestaat om te mediteren. Elke vorm van meditatie zal wat stress verlichten en zal telkens een unieke ervaring zijn. Iedereen verdient dit soort persoonlijke aandacht. De tijd die je neemt om voor jezelf te zorgen, is nooit verloren tijd.

 

Heb je al eerder proberen mediteren, maar lijkt het niet te lukken of blijven de gedachten razen door je hoofd? Probeer dan onderstaande tips:

 

  1. Ga comfortabel zitten of liggen. Als je wil, kan je een meditatiekussen aanschaffen.
  2. Sluit je ogen. Het voelt misschien ongemakkelijk, maar hou vol. Veroordeel jezelf niet omdat je je ongemakkelijk voelt.
  3. Adem op een natuurlijke manier in en uit.
  4. Richt je aandacht op je ademhaling en hoe je lichaam beweegt wanneer je in- en uitademt. Je voelt dit in je borst, schouders en buik. Hou je aandacht op je adem zonder het tempo of de intensiteit te veranderen.
  5. Als je gedachten afdwalen, breng dan je focus terug naar je ademhaling.
  6. Begin langzaam en oefen: start met twee tot drie minuten meditatie (stel eventueel een timer in met een zacht geluid), en probeer bij elke sessie iets langer te mediteren.
  7. Lukt het je niet of wil je eens iets anders proberen, dan kan je onder andere op YouTube begeleide, online meditatiesessies vinden.

 

Vond je dit artikel interessant? Heb je soms moeite om je eigen gedachten een plaats te geven? Misschien kan je inspiratie halen uit het verhaal van Pascal. Lees hier meer over hoe zij omgaat met haar diagnose en haar tips om positief te blijven, tijdens en na je diagnose van borstkanker.